Práva a povinnosti pojištěnce
Zdravotní péče však může probíhat i proti vůli pacienta, a to v těchto výjimečných případech: .Práva pojištěnce
Volba a změna zdravotní pojišťovny
Každý pojištěnec má právo svobodně si zvolit svou zdravotní pojišťovnu, měnit ji však může jen jednou za 12 měsíců, a to vždy k 1. dni kalendářního čtvrtletí. Narozené dítě se automaticky stává pojištěncem té pojišťovny, u které je pojišťěna jeho matka. Za osoby nezletilé jinak provádí změnu ZP zákonný zástupce.
Volba a změna lékaře
Všichni kromě pacientů závodní zdravotní péče, vojáků z povolání a osob ve výkonu trestu mají právo na volbu i změnu lékaře či odborného zdravotního pracovníka, kteří jsou ve smluvním vztahu k příslušné ZP. Změnu lze provést jednou za tři měsíce.
Odmítnutí pacienta lékařem – kdy je možné?
Lékař může odmítnout přijetí pojištěnce do své péče pouze pokud by tím bylo překročeno jeho únosné pracovní zatížení nebo je-li pacientovo místo bydliště příliš vzdálené od místa bydliště. Nikdy jej však nesmí odmítnout, jedná-li se o neodkladnou péči. Každé odmítnutí převzetí pojištěnce do péče musí být lékařem písemně potvrzeno.
Odsouhlasení a odmítnutí zdravotní péče
Lékař je vždy povinen ústně poučit vhodným a srozumitelným způsobem pacienta, popř. členy jeho rodiny, o povaze onemocnění a potřebných výkonech. Pacient má ale také právo poučení odmítnout. Žádná vyšetření ani léčebné výkony nesmí být prováděny proti vůli pacienta. Písemný souhlas pacient dává u náročnějších vyšetření a u operací.
Povinnosti pojištěnce
Pojistné
Oznamovací povinnost
Preventivní prohlídky
Průkaz pojištěnce
Náhledy fotografií ze složky Motýli